Scandinavia 2003
varianta 9soft - (Norsko, Finsko,Jižní Švédsko a Kodaň)
1.den (Pátek 18.7.) Odjezd z Plzně okolo 17:00 hod. Nonstop tranzit (s nezbytnými odpočinkovými zastávkami po cca 3 hodinách) Plzeň – København (1150 km) – doba jízdy cca 13 hod.(Plzeň – Dresden – Berlin – Hamburg – Odense – 20 km dlouhý most přes Store Bæ
lt – København.2. den (Sobota 19.7.) Okolo 6-7 hod příjezd do Kodaně (krátká prohlídka centra města cca 4 hod. Hlavní turistické atrakce jsou: Malá mořská víla, zámek Amalienborg, zámek Christiansborg, Radhus (radnice), Kulatá věž – možnost prohlídky, Starý přístav, Tivoli . V cca 10-11 hod. odjezd 10 km dlouhým mostem do Malmö a dále na Oslo. (+ 590 km – 7,5 hod.). Zřejmě zastávka v Göteborgu – Maritima muzeum (křižník, majáková loď, ponorka,…).
3. den (Neděle 20.7.) Okolo 8:00 odjezd do Osla. Prohlídka cca 5 hod. (Radnice, Dóm, pevnost Akershus, muzeum lodi Fram, muzeum lodi Kon-Tiki, muzeum vikingských lodí, Vigelandův park, televizní věž Tryvannstårnet, promenáda Karl – Johans gate, Nobelův dům, Holmenkollen…) Okolo 13:00 odjezd na Heddal 115 km – 1,5 hod. (kostel, skanzen – prohlídka cca 1 hod.) Cca 10 km přejezd do Myrgvarv odkud se zahajuje výstup na Himingen (cca 2,5 hod.) – krátká trasa na strmou horu s panoramatickým výhledem v Lifjellu. Přesun k Rjukanu (cca 90 km – cca 1,5 hod.), příjezd okolo 20 hod., nocleh. 7 km západně od Rjukanu je Vemork, kde je ve staré elektrárně průmyslové muzeum. U elektrárny je nejstarší kabinová lanovka na hranu Grepseborgu (890 m), odkud je nádherný výhled do okolí.
4. den (Pondělí 21.7.) Brzy ráno výstup na horu Gausta – hora (1881 m) s nejkrásnějším výhledem v Norsku (cca 5 hod.) Lze přehlédnout 1/6 Norska. *Potom přejezd do Eidsborgu, kde budeme v cca 13:00. Turistika (max. 4,5 hod. – lepší variantou je nástupní místo Ravanjuvet, kratší varianta než z Eidsborgu – k Ravnejuvetu – trasa lesem k Havraní rokli. V 15:00 odjezd na Odda – Lofthus – Saebo – Viveli (230 km – cca 4 hod. cesty) + 2 hod. na prohlídky vodopádů:
Låtefoss, Tveitafossen, Nyastolsfossen, Nykkjesoyfossen, Sotefossen. Okolo 21 hod. přespání v okolí chaty Viveli.Pozn. *Druhou možností, jež preferuji, je vynechání lesní rokle Ravnejuvet a v Lofthusu návštěva Munketreppene – schodiště mnichů (schodiště, ze kterého se otvírají nádherné výhledy po okolí – trasa č.17). Výhodou této varianty je to, že leží přímo na plánované trase, tudíž odpadne zajížďka do Eidsborgu (uspoříme tím min. 80 km a tím tak 1 – 1,5 hod. času. Další výhoda je, že ke všem vodopádům na trase přijedeme právě cca o 3,5 - 4 hod. dříve a bude i delší pauza mezi oběma treky, takže program bude pohodovější
.5.+6.den (Út+St 22.-23.7.) Turistika v NP Hardangervidda. Túra na tajemný
Hårteigen. Přespání v přírodě (2x) a návrat ve čt. Bylo by vhodné zvážit případnou kombinaci s trasou č. 17, kdy by cílovým bodem byl vrchol Nosi odkud by bylo možné jít po turistické stezce zpět přímo k chatě Viveli. Cestou k Nosi vodopády Rjukande a Skrikjo, které se spojují v řeku Opo.7. den (Čtvrtek) Dopoledne, při návratu k Viveli a k autu budeme míjet Valurfossen. (Výška vodopádu 273m), přesun do Fossli, kde se nachází 183m vysoký
vodopád Våringfossen, vodní tříšť stoupá až 200 m vzhůru a v odpoledních hodinách se v ní vytváří duha. V Sæbo (cca 20 km severně od Fossli) si lze prohlédnout 200m dlouhou, 20m širokou a 40m vysokou vodní elektrárnu celou zabudovanou do skály, která svým výkonem 1100 MW patří k největším svého druhu v Evropě. Možná i návštěva staré farmy v údolí Simadalen. Přesun do Fossli – Brimnes - trajekt – Bruravik. Tranzit na Bergen kde přespíme. Cestou návštěva vodopádu Steinsdalfossen jež lze podejít.8.den (Pátek 25.7.) Prohlídka Bergenu (3-4 hod), rybí trh nabízející velký výběr ryb, krabů, květin,
ovoce, kožešin, suvenýrů…, německý most, pevnost Bergenhus, mořské akvárium, stará přístavní čtvrť Bryggen – čtvrť dřevěných hanzovních domů (je chráněna UNESCO), nejstarší kostel města – Mariakirken, královská rezidence Gamlehaugen,… + kabinovou lanovkou lze za 8 minut vyjet z centra města na horu Fløten (319m) odkud je pěkný pohled na město a přístav. Speciální sleva je pro skupinu 5 lidí. Okolo 12:00 odjezd směrem na Voss– Gudvangen - Gjendelsheim. (cca 350 km – 5 hod.) Cestou u Aurlandu (v okolí městečka se nachází známé a legendární údolí – norský Grand Canyon: jezera, skály, vodopády. Vede jím cesta do Holu, která se na 93 km schovává do 17 tunelů. Nejlepší vyhlídkový bod na Aurlandsfjord je 16 km od centra Aurlandu v Låvisberget)– tunel -Borlaug-Lomen (350 km). V Borgundu (leží na plánované trase po E16) se nachází jeden z nejhezčích a nejlépe zachovalých sloupových kostelů (r.1150) v celém Norsku Borgund Stavkirke. Je zdoben dračími hlavami na štítech a vyřezávanými portály.
9. den (Sobota 26.7.) Turistika NP Jotunheimen. Po hřebeni Besseggen (trasa č. 29)
Přes jezero Gjende jezdí i vyhlídkové lodi. Jednosměrná jízdenka z Gjendesheimu do Memurubu stojí 55 NOK, do Gjendebu 75 NOK, zpáteční jízdenka stojí dvojnásobek. Plavba do Memurubu trvá 20 min, do Gjendebu 45 min. Kapacita 50 – 100 lidi, je o ně velký zájem.
10.den (Neděle 27.7.) Turistika horskou oblastí Memurutunga (trasa č. 30). Nádherná
vyhlídková trasa v NP Jotunheimen. Možná zastávka u vodopádu Vetisfossen (270 m vysoký vodopád, leží u obce Årdal. Po návratu v odpoledních hodinách přesun do národního parku Jostedalsbreen po trase: Gudvangen – Maurvangen – Bessheim – Garmo – Lom (lze se zastavit u impozantního starého dřevěného kostela Lom stavkirke a z lávky od něj sledovat Prestefossen “Kněžské vodopády” na řece Bovra. Dále se zde nachází Lom-Bygda – skanzen a několik muzeí.) – Synstnes – pak buď po č. 258 – tunel – Videseter, nebo po č. 15 Breidablik –– Styrn – Rake – Loen – Olden – po místní cestě Melheim – Sandnes – Rustøy – Briksdal – a cca 3/4 hoïky po svých J . Trasa pro přesun 230 km – 4 hod.
11.den (Pondělí 28.7.) Výlet k ledovci Briksdalsbreen – nejnavštěvovanější rameno Jostedalsbreenu. Cesta z Briksdal k ledovci trvá cca 40min pomalé chůze. Návrat k autu okolo 13:00. Přesun do Hellesyltu. V 15:30 trajekt/přejezd do Geirangeru. Příjezd cca 16:45. Přesun na Djupvasshytta - vyhlídková hora Dalsnibba. Cca od 17:15 – 20 hod. Odjezd do Eidsdal, k trajektu (nocleh/přeplutí).
12.den (Úterý 29.7.) Pokud by nevyšla Dalsnibba 11. den, tak ranní prohlídka, jinak hned odjezd Cestou Trollů. Pak přesun údolím Romsdalen 200 km – 3 hod. Potom je při dostatku času možno udělat kratší túru (odhadem cca 5 hodinovou) v NP - Dovrefjell – po značené stezce lze vyrazit z Kongsvollu směrem na horskou chatu Reinheim. Po cca 2 hod. chůze z Kongsvollu lze narazit na symbol NP – pižmoně. V podvečer přesun do Røros. (cca 150 km – 2,5 hod.) V okolí Røros nocleh.
13.den (Středa 30.7.) Ráno prohlídka dřevěného městečka
Røros (památka UNESCO). V obci Olavsgruva se nacházejí vytěžené měděné doly jež slouží jako muzeum. Možnost prohlídky. Přejezd do Trondheimu (150 km–2 hod.) – prohlídka centra (3-4 hod, katedrála, korunovační klenoty,…), tranzit po E6 k městečku Mo i Rana (480 km-cca 7 hod). V okolí nocleh.14.den (Čtvrtek 31.7.) Brzy ráno prohlídka centra na polárním kruhu (Polarsirkelen), zastávka (cca 1/2 hod.). + dokončení tranzitu (cca 200 km – 3 hod) do města Bodø Příjezd okolo 12 hod. Před Bodø je v Tverlandet odbočka k Saltraumenu – podle časové možnosti prohlídka. Prohlídka města
Bodø (1 hod) a čekání na trajekt (pravděpodobně) v 15 hod. Přesun k Å a popř. krátký výšlap na úplně jižní cíp Lofot (nevede tam už žádná silnice). Nocleh v okolí.15.den (Pátek 1.8.) Prohlídka Lofoty. Přejezd do Friskebø
l a trajekt Friskebøl – Melbu Z moøe jsou pěkné výhledy na vystupující štíty Vesterál. Nocleh.16.den (Sobota 2.8.) Prohlídka Vesterály. Odpoledne nebo v podvečer příjezd do Narviku. V případě času možno vyjet kabinovou lanovkou/pěšky na vyhlídkový vrch (670 m) Fagernesfjell nad Narvikem, nebo prohlídka Narviku (cca 1,5 hod.). Odpoledne/Večer přejezd do Kiruny (150 km – 2 hod.). Noční tranzit do Kautokeino k vesnici Masi. (z Kiruny cca 360 km – 6 hod.)
17.den (Neděle 3.8.) Ráno možnost krátké (max. 1 hod.) prohlídky Masi (nejtypičtější samská vesnice), dále jízda nádhernou laponskou přírodou – Cestou sobů – do Karasjoku (140 km- 2 hod.) Možnosti: 1) buď pokračovat po E6 při řece Tana do Utsjoki a pak po E75 přes Kevo a Kaamanen k Inari. Utsjoki má cca 1500 obyvatel, Je to nejsevernější kraj ve Finsku, kde je doma mnoho saamských rodin, které chovají soby a nosí své tradiční kroje, aniž by se přitom cítili jako atrakce pro turisty. 2) Karasjokem přejezd hranic do Finska pokračovat směrem k jezeru Inari (posvátné jezero Laponců, které mí více než 3600 ostrůvků). (110 km-1,5 hod.). Prohlídka okolí (skanzen laponské vesnice-Saamské muzeum, Husky farma, možnost letu hydroplánem, možnost plavby lodí po jezeře k ostrovu Ukonkivi, který je považován za nejposvátnější saamský ostrov na jezeře,…). Nocleh.
18.den (Pondělí 4.8.) Inari – Ivalo (40 km). Ivalo je turistickým střediskem severního Laponska. Pokračování k obci Tankavaara (zastávka – 1 hod.) (Rýžování zlata). Přes Sodankylä (nejchladnější místo Skandinávie) pokračování (Inari – Rovaniemi cca 330 km – 4 hod.)do Rovaniemi – příjezd okolo 15 hod. Prohlídka nejnavštěvovanější finské turistické atrakce - vesničky Santa Clause na polárním kruhu. Další cesta vede na Kuusamo – Ämmänsaari.(cca 350 km – 5 hod)Nocleh.
19.den (Úterý 5.8.) Ämmänsaari – Kajaani - Nurmes – (centrum Karelské oblasti s největším srubem ve Skandinávii)– Kuopio cca 300 km. Příjezd mezi 11-12:00. Prohlídka Kuopia a okolí (3-4 hod) (jezerní oblast Saimaa - 75m vysoká vyhlídková věž Puijo,- široký a panoramatický výhled na okolní rozlehlou jezerní oblast). Odjezd na Kerimäki, cestou průjezd typickou jezerní krajinou. U Heinävesi si prohlédneme exteriéry Uusi Valamo (cca 20 min.) (klášter, založený r. 1329, a obnovený r. 1917) Kerimäki (příjezd okolo 17 hod.) - největší dřevěný kostel – Kischewukerimäki (1 hod.) Buď nocleh nebo přejezd k Savonlině (+ 20 km)
20.den (Středa 6.8.) Savonlinna. Ráno prohlídka (1,5 hod.) nejimpozantnějšího finského hradu Olavinlinna. Pokračovat budeme přes eskery v oblasti Punkaharju, kde bychom měli být kolem 12 hod. – možnost koupání u jezer s písečnými plážemi. Kolem 16 hod odjezd do Imatry, příjezd 17 – 18, - divoké peřeje na řece Vuoksi (vždy v 19:00 hod). Pak přejezd přes Porvoo (lze udělat krátkou prohlídku historického centra) a dojezd do těsné blízkosti Helsinek.
21.den (Čtvrtek 7.8.) Prohlídka Helsinek (cca 5 hod.) popř. okolí. Odjezd cca 14:00. Přejezd 158 km do Turku. Příjezd cca 16:00. Prohlídka (cca 3 hod). V 19-20 hod odjezd na check-in, a potom nalodění na trajekt Helsinky – Stockholm, ve 21:00 odplutí. Nocleh v kajutách.
22.den (Pátek 8.8.) V 6:30 připlutí do Stockholmu. Prohlídka města (5-6 hod.) 12-13 odjezd na Norrköping. Možná zastávka u proslulého zámku švédského krále Gustava Vasy - Gripsholmu (+ 30 min), jinak a) tranzit na Öland. 380 km – 4 hod cesty, příjezd okolo 17 hod. Prohlídka a přespání se západem Slunce. b) přejezd do oblasti jezer Vättern nebo Vänern. Prohlídka okolí a přespání. c) pokud by někoho vyloženě zajímala práce sklářů, lze navštívit některou ze skláren po cestě.
23. den (Sobota 9.8) Pokud bychom nestihli návštěvu Ölandu 22.d navštívíme ho dnes (
vyhlídkový maják Långe Jan, nejvìtší evropská step Stora Alvaret, kamenné větrné mlýny, královský zámek Solliden, kvete zde přes 30 druhů orchidejí), jinak pohodový, relaxační, předodjezdový den na nejhezčích a nejteplejších plážích Švédska. Kolem 18 hod. odjezd na Malmö a dále na ČR. Cca 1500 km.24. den (Neděle 10.8.) Návrat do Plzně (přes Drážďany a Teplice) okolo 14 hod. Celkem cca 9800 km